Nieuwsbrieven

nieuwsbrief 9 2015-2016
Niet goed leesbaar? Bekijk de online versie
Nieuwsbrief Basisschool Oostenwind
datum: 17 oktober 2018
Algemeen

Vrijdagmiddag 18 maart om 12.00 uur vrij.

Deze dag komt Ton van Rijn voor coaching van het team. Deze datum was aan het begin van het jaar nog niet bekend en stond in de vorige nieuwsbrief vermeld.

Analyse rekenen

Bij unit 4 vindt u informatie over het analyseren van de rekentoetsen. Ook in unit 2 en 3 is er met de kinderen geanalyseerd en zijn er doelen door het kind gesteld voor de komende periode.

Zieken

De griepepedemie heeft de afgelopen weken ook op Oostenwind gezorgd voor vele zieken onder de kinderen, maar ook onder het personeel. Door de vele zieken waren er geen invallers beschikbaar. De flexibiliteit van de teamleden was helpend! Er is steeds een goede afstemming geweest, hoe we het aanwezige personeel  in konden zetten, om alles op de werkvloer zo goed mogelijk door te  laten gaan. Voor unit 1 waren er gelukkig wel invallers beschikbaar. We hopen dat na de voorjaarsvakantie iedereen weer gezond terug is!

Kernconcept communicatie

Wie zijn wij, hoe maken we ons zichtbaar? Vanuit deze kernvraag zijn we aan de slag gegaan. In de eerste week stond de bieb op school natuurlijk centraal. De motivatie om zelf te lezen en voor te lezen is zeker toegenomen. Zoveel nieuwe boeken! Vanuit de communicatie staat taal centraal. In de midden- en bovenbouw wordt gecommuniceerd om een bouwwerk exact na te kunnen bouwen. Welke woorden zijn nodig om het bij de ander duidelijk te maken? Verder werken ze aan poëzie in de vorm van raadgedichten, stiftgedichten, maar ook eigen gedichten worden gemaakt. En wat vertel je over jezelf op je 'ik-plaat" ? Wie ben jij, wat vind jij belangrijk?  In de basiskring worden drama-activiteiten gedaan om ook aan non-verbale communicatie aandacht te besteden. En, hoe geef èn ontvang je complimenten. Kortom, veel taal en veel communicatie.

Unit 2

In unit 2 werken we tijdens het kernconcept communicatie over de letterwinkel van opa Brom. Spelenderwijs worden de letters aangeboden, er wordt een letterboek gemaakt en met loomelastiekjes en spijkers wordt de letter vormgegeven. Ook leren we met alle letters van het alfabet een letterlied op de melodie van zeg ken jij de mosselman.

Zeg ken jij de letter m, de letter m, de letter m, zeg ken jij de letter m, de m van mama, muis en maan.

De kinderen die de schrijfletters aangeboden krijgen oefenen dit op een aantal manieren. Het voorbeeld overtrekken met je vinger, dan op het whiteboard, vervolgens schrijf je de letter in het zand en/of in het scheerschuim. Vervolgens met alle kleuren van de regenboog de letter schrijven, groot en klein. Wanneer dat goed gaat pak je je schrijfschrift en laat je zien hoe goed je hebt geoefend.

De rekenhoek in unit 2 is aangekleed, het was direct te merken want als een magneet werden de kinderen naar deze hoek getrokken. Ze leren hier het inzicht krijgen in de getallen en waar ze staan op de getallen alsook de buurgetallen van bijvoorbeeld 8 (buurman 7 en buurman 9). De hoeveelheden liggen in de rode en blauwe bakjes eronder met het juiste cijfer ervoor geplakt. Er is een rekenrek die per 5 kralen een andere kleur krijgt, de zogenoemde 5 structuur. Hierbij leren kinderen per 5 tellen. Het rekenrek tot 100 heeft een 10 structuur, per tiental kralen weg kunnen schuiven/sommen maken.

Ook wordt er goed gebruik gemaakt van de bibliotheek op school, de kinderen weten hoe ze een boek kunnen uitlenen (pasje scannen, boek scannen) en gaan dan in de verschillende ruimten stillezen. Het is fijn om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn!

Unit 4

Analyse rekentoets Cito

De afgelopen week zijn de kinderen druk geweest met het analyseren van hun rekentoets. Op basis van de door hen gemaakte analyse hebben ze doelen gesteld voor de komende periode.  Renske uit Unit 4 aan het woord: “We moesten eerst een Cito analyseblad invullen, welke we fout hadden en welke goed. Daarna moesten we de stomme fouten eruit halen (stomme fouten zijn fouten waar je het niet goed hebt gelezen). Daarna moesten we opnieuw zo’n analyseblad invullen waar we de dingen die we gemaakt hadden en waar we het nog steeds fout hadden op moesten invullen. Dan kon je zien welke dingen je nog echt moest oefenen. Daarna moest je nog een ander blad invullen met je doel voor de komende periode. Daar kun je invullen: wat ga ik oefenen, hoe ga ik dat oefenen, welke hulp heb ik daar voor nodig, hoe lang doe ik erover, hoe laat ik zien dat ik dat doel gehaald heb. Daar hebben we een mapje voor gekregen, daar kunnen alle dingen in.”

Hiermee heeft ieder kind dus zijn eigen doelen gesteld op basis van een zelfgemaakte analyse. De doelen kunnen gericht zijn op rekenvaardigheden, maar ook op werkhouding. Want hoe kan mijn werkhouding ertoe bijdragen dat ik minder “stomme” fouten maak. Met behulp van de ingevulde analyses kunnen wij op unitniveau kijken welke instructiebehoefte er is, naast individuele begeleiding op de gestelde doelen.

Overig nieuws

Thema-avond (sociale) media bewustzijn

Om vast in de agenda te zetten!

Maandagavond 4 april organiseert de ouderraad een thema-avond.  Het thema is (sociale) media bewustzijn. De avond start om 20.00 uur. Er is een inloop vanaf 19.30 uur. Nadere informatie volgt.

Thuis gratis verder trainen met Mijnklas.nl (Ambrasoft) voor unit 3 en 4

Zoals wellicht bekend werken de kinderen op school met mijnklas.nl. Met deze software trainen kinderen hun rekenvaardigheden, net als in rekentuin en M4th. Daarnaast kan in mijnklas.nl ook getraind worden met werkwoordspelling. Deze week krijgt uw kind een brief mee naar huis met daarop een persoonlijke code. Met deze code kunt u het thuisgebruik van Ambrasoft gratis activeren voor gebruik thuis.

We geven deze informatie, omdat we weten hoe lastig het soms kan zijn om geschikte oefeningen te vinden om te trainen met schoolse vaardigheden. Maar zie het niet als verplichting! Wanneer u thuisgebruik activeert kunnen de kinderen verder trainen met een voor hen bekend programma.

Nieuws van de website

Naar alle nieuwsitems
Kalender: oktober

Naar de volledige agenda

© 2018 Oostenwind Raalte | Alle rechten voorbehouden | Afmelden

Facebook Twitter