Einde stage Britt
Britt is deze week voor het laatst voor haar stage in unit 4. Na een succesvolle periode sluit ze de rest van het schooljaar af met lessen op de Pabo in Zwolle. Dank voor je leuke lessen Britt!
IEP
17 en 18 april hadden 8 schoolverlaters de eindtoets. De spanning was van de gezichten af te lezen, maar met een flesje water, wat kauwgom en een flinke dosis energie werd begonnen aan de IEP. Twee ochtenden is er gezwoegd: Begrijpend lezen, spelling, werkwoordspelling, grammatica en woordenschat en natuurlijk een deel rekenen. Beide ochtenden verliepen hetzelfde: voor de ochtendpauze het taaldeel, na de pauze het rekendeel. De kinderen werkten op een plek in de school waar ze volgens henzelf lekker konden werken en de concentratie goed konden vinden. Er was te allen tijde een leraar bij aanwezig. In de weken na de meivakantie komt de uitslag binnen en zullen de kinderen (en ouders) worden ingelicht.
Spelregels?
Afgelopen week zijn we begonnen met het ontwerpen van een eigen gezelschapsspel. De kinderen ontwerpen in tweetallen dit spel met behulp van de ontwerpcirkel. klik hier voor de bijlage.
Het mooie van deze opdracht is dat de kinderen vanuit het KC Macht en Regels zijn gestart met het ontwerp (o.a.het opzetten van de spelregels en dat de uitwerking hiervan doorgezet wordt in het KC Communicatie. Hierbij is de kernvraag namelijk: Hoe zorg ik dat mijn boodschap overkomt?
De kinderen moeten zich namelijk bewust zijn van het feit dat zij het spel zó moeten ontwerpen, dat het door iedereen die de speluitleg leest of ziet te spelen is. Er moet dus goed worden nagedacht en getest of hun spelopzet juist is. Welke communicatie of regels mis ik nog?
Er zijn al prachtige ideeën ontstaan en we zien goede focus bij de kinderen! (zie foto’s bovenaan)
Hoe leer ik?
De afgelopen periode hebben we het met de kinderen gehad over de Trias Politica en hebben we tijdens meerdere kringen en d.m.v. decorkaarten stilgestaan bij onze staatsinrichting.
Op donderdag 26 april staat er zelfs een toets op het programma met een onderliggend doel: Hoe leer ik voor een toets? Hiervoor hebben de kinderen drie weken geleden een toetsblad mee naar huis gekregen. We zullen na de toets stilstaan bij de volgende zaken.
Welke afspraken heb jij met jezelf en thuis hierover gemaakt? Maar ook: Hoe pakte je het aan? Welke strategieën zette ik in en hoe heb ik ervoor gezorgd dat ik op tijd begon met leren.
We willen zo inzicht geven in manieren waarop geleerd is en wat voor een ieder werkt. Sommige kinderen beginnen direct met leren, anderen pas een dag vooraf of zelfs helemaal niet… Wat en hoe je leert is persoonlijk, maar het gaat er uiteindelijk om dat je inzicht krijgt op wat het beste bij jou past en of je de juiste strategie hebt gekozen.
|