De wereld ontdekken

Bij Oostenwind vind je geen traditionele klaslokalen. Elke leeftijdsgroep heeft ruimtes die zijn ingericht op wat er gebeurt. Zo kent Oostenwind een Taal- en Rekenrijk, een Ontdekfabriek, een Atelier en een Spelzaal. De kinderen kunnen er in kleine groepjes aan de slag. Aan gewone tafels, statafels, op matten, op de grond of op banken. Oostenwind heeft verder een Bibliotheek en een Restaurant. En natuurlijk is er het Schoolplein.

De inrichting van de meeste ruimtes sluit aan op het lopende kernconcept en verandert dus om de paar weken. Ook de speel- en leermaterialen veranderen steeds. Dit stimuleert de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen.

Taal- en Rekenrijk

In het Taal- en rekenrijk leren kinderen lezen, schrijven en rekenen. Via uitleg, spelletjes en oefeningen krijgen ze een goede basis in spelling, grammatica, begrijpend lezen, Engels en rekenen. Oostenwind vindt het belangrijk dat kinderen begrijpen wat ze doen. En dat ze taal en rekenen in het dagelijks leven kunnen toepassen. Daarom leren ze bijvoorbeeld ook hoe ze een atlas moeten lezen, of een woordenboek. De lesstof en de opdrachten sluiten aan op het actuele kernconcept.

Wil je precies weten welke onderwijsmethodieken we gebruiken? Raadpleeg dan onze schoolgids.

Schoolgids

Ontdekfabriek

In de Ontdekfabriek vinden kinderen allerlei spullen die passen bij het kernconcept van dat moment. We zorgen voor materialen die kinderen nieuwsgierig maken: wat kan het, wat doet het? Natuurlijk passen de materialen bij de leeftijd van de kinderen.

Bij de start van een kernconcept biedt de Ontdekfabriek maar een paar materialen. Naarmate de weken vorderen, komt er meer bij. De kinderen krijgen vragen, doen ontdekkingen en maken tekeningen of bouwwerken. Ze kunnen ook rollenspellen doen. Al met al krijgen ze steeds meer inzicht in het kernconcept, leren ze samenwerken en verleggen ze hun grenzen.

Atelier en Spelzaal

Het atelier is de creatieve ruimte van Oostenwind. Hier mogen kinderen met hout werken, boetseren, mozaïeken, schilderen en knutselen met papier maché en textiel. Ze experimenteren met allerlei technieken. Het gaat niet alleen om het resultaat, maar ook om de weg er naartoe.

In de spelzaal kunnen de jongste kinderen klimmen, klauteren en spelen. Oudere kinderen wijden zich hier aan muziek en drama.

Ook in atelier en spelzaal draait het zoveel mogelijk om het onderwerp van het kernconcept